For at sikre de mest optimale vilkår for en god skolestart, er det enormt vigtigt at barnet er skoleparat. Det er fra regeringens side bestemt hvornår barnet skal starte i skole og det er derfor ekstra vigtigt at have fokus på hvad forældre selv kan gøre for at barnet er klar til skolelivets udfordringer.
På Skibhus Friskole vil vi gerne være helt tydelige i hvad skoleparathed er hos os:
- Barnet er alderssvarende social og kan interagere med andre børn
- Barnet skal kunne deltage på egen hånd på skolen
- Barnet er i stand til at gå på toilettet helt uden hjælp
- Barnet kan selv tage tøj og sko af og på
- Barnet kan fastholde sin interesse for en aktivitet i 15-20 minutter
- Barnet mestrer alderssvarende behovsudsættelse
- Barnet forstår, og acceptere en kollektiv besked
- Barnet viser interesse for tal, størrelser, mængder og kan tælle til 10.
- Barnet viser interesse for bogstavers form og lyde
Derudover kan det være en god ide at støtte barnet i at have:
- tegnet/skrevet og være vant til at bruge en blyant og saks
- leget med bogstavernes lyde og genkendelse af bogstaver
- leget med at skrive sit eget navn og måske synge ABC-sangen
- leget med plus og minus på du har 5 vingummibamser, men så tager jeg 2-niveau
- øvet sig i at være stille, mens andre taler, og vente på sin tur.
En anden væsentlig del af skoleparathed er forældrenes skoleparathed. Den skoleparate forælder:
- Afleverer barnet om morgenen kærligt, hurtigt, konsekvent og i god tid, med tiltro til personalet
- Sørger for rigelig og næringsrig mad, og en god drikkedunk
- Sender et veludhvilet barn afsted
- Bakker som udgangspunkt op om skolen, om læreren og om undervisningen
- Forstår, at deres barns adfærd i en større flok ofte er anderledes end derhjemme
- Sørger for årstidsrigtig påklædning
- Sørger for skoletaske med veludstyret penalhus og opladt IPad/PC
- Har læst skolens hjemmeside og er indforstået med værdigrundlaget og den pædagogiske praksis
- Har lyst til at deltage ved forældremøder, sociale arrangementer, aktiviteter osv.
- fra hjemmebanen er konstruktive medspillere i deres børns skolehverdag