”Vi lever jo af produktivitet og ideudvikling. Og sådan som skolen er indrettet i dag, så er der dæleme ikke mulighed for at udvikle ideudvikling. Vi snakker om kreativitet, men vi kvæler den stort set hele tiden. Så derfor er den kunstneriske retning sindssygt vigtig at få på plads igen.”
– Hjerneforsker Kjeld Fredens.
Det kreative skoleskema
På Skibhus Friskole ser vi det at engagere sig kreativt, som en nødvendighed for den almene dannelse. Derfor er de kreative fag prioriteret højt på skolen. En dag om ugen arbejdes der udelukkende med kreative fag som drama, musik og billedkunst, hvor eleverne udforsker og udvikler deres kreative evner, både individuelt og i fællesskab. Samtidig afvikles et teaterstykke hvert år, hvor alle skolens elever forener deres kreative evner i et samarbejde på tværs af klassetrin, om at skabe en forestilling for skolens forældre. Ligeledes er der fokus på de kreative fag i årets miniby – en temauge hvor skolen forvandles til et lille lokalsamfund bestående af diverse små ”virksomheder”. Til årets sommerfest skabes der koncerter, fernisering og teaterstykker. Vi har samtidig et fokus på entreprenørskab og innovation, hvor eleverne dyrker deres kreativitet gennem problemløsning i en tværfaglig proces, bl.a. i vores to årlige projektuger. Vi har et levende kreativt fællesskab på skolen, med adgang til billedkunstlokale, dramalokale og musiklokale bl.a. gennem samarbejde med vores nabo, kursuscenteret 1748.
Der er en legende, praksisorienteret og skabende tilgang til den kreative undervisning, med fokus på at hjælpe eleverne med at frigøre deres kreative potentiale i en tværfaglig og multimodal proces. Formålet er at styrke elevernes kompetencer indenfor de kreative fag, så de bliver i stand til at indgå i faglige fællesskaber og udtrykke egne tanker og følelser gennem kunst. Ligesom vi gør en dyd ud af at styrke det kreative fællesskab på skolen, bruger vi ture ud af huset til diverse eksterne læringsmiljøer, i et samarbejde med andre institutioner og læringstilbud som en ressource til at skabe en kreativ skole for – og med vores elever.
Vi tror på, at når det kreative frø spirer, så vil trivsel, dannelse og det hele menneske blomstre!
Drama
I drama bliver eleverne introduceret til den dramatiske proces, danske og udenlandske teater- og filmtraditioner, manuskriptskrivning, scenografi m.m., og er bl.a. også selv være med til at skabe en forestilling, hvor hele skoleårets undervisning inddrages og luftes med masser af succesoplevelser på de skrå brædder. Her skal eleverne lære sig selv og hinanden at kende gennem teater- og dramauniverset. De skal lære at improvisere, være trygge foran andre, at respektere og acceptere forskelligheder, at huske tekster og at optræde. Scenetæppet vil blive trukket fra, prøverummet blive åbnet, kulisserne blive udforsket, og scenografien vil blive gjort så håndgribelig og manuskripterne så levende som muligt. Her arbejdes der på at gøre scenekanten et springbræt til en ny verden af energisk frihed, handlen og samhørighed, hvilket opleves som en ekstra bonus i forhold til trivsel samt den videre færden i verden fremover.
Musik
Musik skal føles, gøres, høres og mærkes, og på Skibhus Friskole bygges faget op omkring de tre kreative grundpæle: skaben, udøvelse og forståelse. Elevernes skaberkræfter og musikalske interesser vil legende blive udviklet og vækket gennem fællesskabet, hvor der plads til alle livets toner, deres betydninger og udtryk – både de små, store, runde, bløde, højlydte, skæve, sjove, smukke, skingre og klingende. Der vil blive lagt vægt på at kunne fordybe sig, at være medskabere, og hvad det vil sige at lytte, for ved at lytte til sig selv og andre tros der på, at man opnår en bedre forståelse og fornemmelse for verden som helhed. Musikken vil bl.a. blive brugt som terapeutisk middel, hvor fx samklangens og sammenspillets afstressende, glædesskabende og fællesskabende effekter ved tempoer, rytmer, toner og stemninger gøres til et ekstra skud hverdagsvitaminer og bringer undervisningen ned i øjenhøjde. Eleverne vil blive inddragede i musikkulturen og introducerede til traditioner inden for både dansk og udenlandsk musik, ligesom der arbejdes med analyse, sang og udførelse af det musik, der er aktuelt lige nu og her. Med dem direkte i hænderne læres instrumenternes grundlæggende opbygning og muligheder, og ved spændende tværfaglige lydcollageprojekter m.m. kan alle være med og byde ind med noget.
Billedkunst
I billedkunst er alle livets farver på paletten, omverdenen er lærredet og fantasien har ingen grænser! På Skibhus Friskole arbejdes der via kunst, design og håndværk på at folde alternativerne ud og sammen med eleverne at give et indblik i produktivitet, idegenerering, proces og metode. Rummelighed, trivsel og fordybelse er kernepunkter, og eleverne udfordres i trygge rammer med alle slags materialer, som kan være med til at udvikle de motoriske og kropslige fornemmelser og evner. Gennem fælles arbejde og almenforståelig undervisning skabes et miljø, der skal være rart for selvværdet og fællesskabsfølelsen. At se et projekts små dele og løbende tilføjelser vokse, ændre sig og stykke for stykke samles til et helt billede, skaber hele mennesker, der ved, de kan kreere resultater og få positive oplevelser ved egen og andres farverige kunnen.
Undervisningen vil inkludere en bred vifte af grundlæggende kundskaber indenfor kunst, design og håndværk bl.a. farvelære, tegning og maleteknikker, og så har eleverne hænderne på og i alt, der kan samles til æstetiske samt praktiske værker og brugskunst bl.a. ler, træ, stof m.m. Alle vil være en stor del af at sætte præg på skolen og omgivelserne, og vil også arbejde med projekter på tværs af fagene.